فقط خواب کافی برای سلامتی مفید است

 7 مارس 2016- محققان در گزارشی اعلام کردند خواب زیاد وخواب کم موجب افزایش خطر انواع خاصی از بیماریهای قلبی-عروقی می شود که بویژه برای زنان و افراد مسن خطرناک تر است.

 به گفته ی محققان نروژی و تایوانی خواب کمتر از 4 ساعت و بیش از 8 ساعت در شب موجب افزایش خطر مرگ بر اثر برخی از انواع بیماریهای عروق کرونر، نظیر حملات قلبی و آنژین صدری ناپایدار می شود.

 نویسنده ی اول این  مقاله دکتر Strandدر دانشگاه علوم  و تکنولوژی دانشگاه  نروژ می گوید: مطالعه ی ما تنها مطالعه ی  بزرگی است که در آن  به اثرات مدت زمان خواب بر خطر مرگ براثر بیماریهای قلبی عروقی پرداخته است. نتایج  این تحقیق نشان می دهد "خواب  کافی"، نه کم و نه زیاد برای داشتن شیوه ی زندگی سالم بسیار مهم است.

 افزایش خطر بر اثر کم خوابی

 پزشکان از 392164 فرد بالغ درخواست کردند تا برای بررسی سلامت خود در تایوان درفاصله ی سالهای 1998 تا 2011 مراجعه کنند. در طی بررسی های انجام شده از مدت زمان خواب شبانه ی این افراد سوال شد. درطی دوره ی پیگیری 711 نفر از افراد شرکت کننده به دلیل بیماریهای قلبی-عروقی جان خود را از دست دادند. نتایج نشان داد که خطر مرگ برای افرادیکه کمتر از 4 ساعت در شب می خوابند نسبت به افرادیکه خواب شبانه ی آنها بین 6 تا 8 ساعت می باشد، 50 درصد افزایش می یابد.

 بخشی از این تفاوت را می توان با این واقعیت توضیح داد که شرکت کنندگانی که دارای حداقل میزان خواب شبانه بودند، پروفایل خطر بیماریهای قلبی-عروقی آنها کمتر مطلوب بوده است، اما حتی پس از درنظر گرفتن این عوامل، خطر مرگ مرتبط با بیماریهای قلبی 36 درصد افزایش یافت.

 به گفته ی دکتر Strand، علت  دقیق تأثیر کم خوابی شدید برخطر مرگ بر اثر بیماریهای قلبی عروقی هنوز بخوبی مشخص نیست، اما تئوریهایی برای توضیح این پدیده وجود دارد. خواب کم با پاسخ های استرس که موجب افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و ترشح  آدرنالین می شود، ارتباط دارد که همه ی این عوامل به عنوان فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی عروقی شناخته شده اند.

محرومیت از خواب همچنین با ترشح مواد التهابی ارتباط دارد، درمطالعات قبلی مشخص گردید بین زمان  کوتاه خواب و کاهش حساسیت به انسولین، چاقی و دیابت ارتباطی وجود دارد.

افزایش خطر بر اثر خواب زیاد

خوابیدن افراد شرکت کننده در این تحقیق بیش از 8 ساعت در شب نیز موجب افزایش 53 درصدی خطر مرگ بر اثر بیماری عروق کرونر درمقایسه با افرادی می شود که بین 6 تا 8 ساعت در شب می خوابیدند. پس از تنظیم سایرعوامل خطر، خطر مرگ  بر اثر بیماریهای عروق کرونر در افرادیکه بیش از 8 ساعت درشب می خوابند، هنوز 28 درصد بالاتر است.

 دکتر Strandمی گوید: ما نمی دانیم چه مکانیسم هایی می تواند ارتباط علی معلولی مستقیم خوابیدن طولانی مدت را با افزایش خطر مرگ براثر بیماریهای عروق کرونر توضیح دهد.

در میان متغیرهایی که دانشمندان نتایج را برای آنها تنظیم کردند، می توان به میزان تحصیلات، وضعیت تأهل و سایر عوامل خطر شناخته شده  نظیر سن، جنسیت، BMI، فشارخون سیستولیک، قند خون، چربیهای خون، سیگار، الکل، میزان فعالیت فیزیکی و ابتلا قبلی به بیماریهای قلبی عروقی یا دیابت اشاره کرد. این افزایش خطر را نمی توان با افزایش استفاده از داروهای خواب توضیح داد.

با این وجود، بخشی از توضیح این ارتباط به فاکتورهایی بر می گردد که دانشمندان اطلاعاتی در مورد آنها ندارند و این عوامل می توانند سبب افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی و خواب طولانی شوند مانند بیکاری، وضعیت پایین اجتماعی-اقتصادی، افسردگی و آپنه ی خواب .

هیچ افزایش خطری بین مدت زمان خواب بین 4 تا 6 ساعت در شب در مقایسه با خواب 6 تا 8ساعت مشاهده نشد. علاوه بر این محققان دریافتند که افزایش خطر حوادث قلبی عروقی به دلیل کم خوابی یا خواب زیاد عمدتاً در مورد زنان  مشاهده  می شود. ارتباط مدت زمان خواب و مرگ بر اثر بیماریهای قلبی عروقی همچنین درافراد 65 سال و مسن تر کمی بیشتر از افراد جوان تر است.

 زنان نسبت به مردان بیشتر مستعد مشکلات خواب هستند، مطالعات قبلی نیز نشان داده است زنانی که به میزان بسیار کم یا بسیار زیاد می خوابند بیشتر درمعرض افزایش خطر بیماریهای  قلبی عروقی هستند.

دکتر Strandمی گوید: این یافته ها باید با احتیاط تعبیر شوند، همچنین این یافته ها الزاماً به معنای این نیست که خواب زیاد یا خواب کم شبانه برای زنان بیش از مردان خطرناک است.

منابع:

International Journal of Cardiology, 2016; 207: 246 DOI: 10.1016/j.ijcard.2016.01.044

www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160307093636.htm